Siviwe & Cheetahs - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Manon - WaarBenJij.nu Siviwe & Cheetahs - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Manon - WaarBenJij.nu

Siviwe & Cheetahs

Door: Manon

Blijf op de hoogte en volg Manon

17 Oktober 2008 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Vandaag hadden we geen dingen op het programma staan. Hadden we mooi tijd om bezig te gaan met onze eigen onderwerpen. Met Nina maak ik een verhaal en filmpje over de rol die klimaatverandering hier speelt. Daarvoor zijn we ff aan het bellen en internetten geweest.

Toen we vonden dat we wel weer genoeg hadden gedaan zijn we voor het eerst echt even wezen winkelen. Samen met Anke/Monika hebben we de straatjes van Observertory ff van dichterbij bekijken. Het stelde echter niet zoveel voor, dus al snel streken we maar neer in een cafe. Even wat drinken en dan terug naar de lodge want vanavond zouden er gastsprekers komen en we moesten nog eten. In de lodge konden we dan wel even mensen op halen die mee wilden. Hoe meer hoe gezelliger.

Na een fijne burrito bij de Mexicaan was het tijd voor de gastsprekers. Drie jonge jongens die op gegroeid waren in Kaapstad. Een Xhosa en twee kleurklingen. Ze konden ons veel interessante dingen vertellen over hun cultuur. Dat zij andere mensen niet in de ogen aankijken als blijk van respect (daarom kijkt Simon ons dus ook bijna nooit aan), dat zij zich ongemakkelijk voelen wanneer zij met hun vader op de bank zitten en twee mensen op televisie zijn aan het zoenen. En zo nog veel meer dingen.

Een van de jongens van Siviwe, de Xhosa. Hij komt uit Langa, een township, en is een project gestart om jongeren op het rechte pad te krijgen en te houden. Hij geeft ze les in een oude mijnwerkersdans. Ze doen repeteren veel en hebben optredens, zo probeert hij de kids (5 jaar tot 18 jaar) andere dingen te laten zien dan drugs, criminaliteit enz. Maandag gaan we een dagje mee naar zijn project, om te filmen voor ons zelf en een dvd voor hen te maken.

Hij speelt ook voetbal, dus voor mijn artikel komt dat ook super goed uit! We hebben nog een hele tijd doorgekletst over Oranje, vrouwenvoetbal, op tijd komen, drinken voor de ogen van je leraar (vond hij ongeloofelijk dat wij konden roken, drinken voor onze begeleiders en hen tegen konden spreken) enz. Erg gezellig dus en handig!

Al met al werd het dus weer mooi laat terwijl we donderdag al weer om 8 uur in de bus moesten zitten naar Stellenbosch. Daar hebben we de Universiteit bezocht. Het plaatsje Stellenbosch is echt super mooi en relaxt. Wel bestaat het bijna alleen maar uit blanke mensen (afgezien van de zwarten die er aan de weg werken of schoonmaken). Waar wij het meest van onder de indruk waren, was de shoppingmall/lunchroom. Gigantisch pand met heel veel restaurantjes(snackbars voornamelijk) en winkels. Voor 70 eurocent een halve liter cola en een hamburger met patat voor 2.9 euro. Fain;)

Daarna gingen we op een "wijntour". Een wijnproeverij en een rondleiding door het wijnmaakproces. Dat proeven heb ik maar overgeslagen (WKD hadden ze evenmin) maar de anderen volgens het gloofk wel lekker.

Vervolgens gingen we naar "Spier" (das een plaats). Daar konden we Cheetahs aaien! Uiteraard tegen betaling, maar toch, was wel vet. Voelt niet veel anders aan dan Mazzel (onze hond) maar leuk voor de foto's. Die komen nog, maar de computers hier werken nog niet echt mee.

Nog even wat leuks over toen we weg wilden rijden in Spier. Clinton, onze vaste chauffeur, geeft net gas en draait als er ineens iets knalt. Een witte stofwolk en we zien Clinton niet meer. Naast me vliegt Paul de bus de uit en de rest volgt maar snel. Als iedereen er uit is begint de damp weg de trekken. Er is niet kapot, niets geknapt, niets meer te zien...
Alleen het kleine brandblussertje ligt op de grond, terwijl het normaal staat. Blijkt dat een van ons perongeluk tegen het ding heeft aangeschopt waardoor er ineens een wolk vrijkwam. En wij maar denken dat de bus ging ontploffen;)

We hebben trouwens nog steeds superweer. En gaan zometeen waarschijnlijk naar het strand van Hout Bay. Daar kunnen we ook walvissen spotten! Jullie horen het nog:)

x

• 18 Oktober 2008 - 19:16

Ronald:

Hey meid is wel gaaf dat je mee kunt naar dat project voor die jongeren of niet. en best grappig van die rit in de bus. Groetjes